فناوری خانه هوشمند و ساختمان هوشمند که معمولاً به آن اتوماسیون خانگی می‌گویند، با توانایی کنترل دستگاه‌های هوشمند، معمولاً از طریق تلفن هوشمند یا سایر دستگاه‌های متصل به اینترنت، سروکار دارد. خانه هوشمند شامل لوازم جانبی مانند دستیار صوتی خانه هوشمند، قفل هوشمند، زنگ درب هوشمند، دوربین مدار بسته هوشمند و غیره است.

مهمترین تفاوت خانه هوشمند و ساختمان هوشمند اندازه آنهاست. اصولا از اینترنت اشیا در ساختمان های هوشمند استفاده می شود تا قسمت های مختلف آن از نظر مصرف انرژی بهینه شده و کارایی و راحتی آن را افزایش دهد.

آیا خانه هوشمند همان ساختمان هوشمند است؟

برای پاسخ به این سوال ابتدا باید خانه هوشمند و ساختمان هوشمند را تعریف کنیم. خانه هوشمند چیست؟ خانه هوشمند محل سکونت با انواع دستگاه ها است که به طور خودکار وظایف معمول را انجام می دهد.
برخی از این دستگاه‌ها سفارشی ساخته شده‌اند و برخی دیگر این ویژگی را بعداً اضافه می‌کنند و صاحبان خانه با استفاده از برنامه‌ها، فرمان‌های صوتی یا هوش مصنوعی از آنها استفاده می‌کنند. اما ساختمان هوشمند نوعی خانه هوشمند است اما در مقیاس بزرگ و صنعتی.

خانه هوشمند

آیا از سنسورهای هوشمند در ساختمان های هوشمند استفاده می شود؟

یکی دیگر از تفاوت های خانه هوشمند و ساختمان هوشمند که باید به آن اشاره کرد، دامنه استفاده از سنسورهای هوشمند است. سنسورهای هوشمند در هر دو مورد استفاده قرار می گیرند، اما دامنه استفاده از آنها در ساختمان های هوشمند بسیار گسترده است. علاوه بر این، تجهیزات برق بی‌سیم با استفاده از اینترنت اشیا، عملیات روان و اتصال بدون درز را در یک منطقه وسیع‌تر فراهم می‌کنند.

علاوه بر این، ساختمان های هوشمند به پهنای باند بیشتری برای اتصال دستگاه ها نیاز دارند. از آنجایی که یک ساختمان هوشمند در مقایسه با یک خانه هوشمند تجهیزات هوشمند بیشتری دارد، باید پهنای باند مناسبی برای اتصال راحت خود فراهم کند. البته یک ساختمان هوشمند و یک خانه دارای ویژگی های مشترکی مانند کنترل دما، روشنایی هوشمند، امنیت هوشمند و اعلام حریق است. اما زیرساخت‌های ارتباطی که به آن‌ها اجازه کار می‌دهد متفاوت است و این سوال به ما این امکان را می‌دهد که بدانیم تفاوت خانه هوشمند و ساختمان قطعاً بیشتر از شباهت‌های آنهاست.

مقایسه خانه هوشمند و ساختمان هوشمند

اندازه و طراحی خانه

در مقوله تفاوت خانه های هوشمند و ساختمان های هوشمند، محیط فیزیکی به دلیل تأثیرگذاری بر کیفیت ارتباطات بی سیم نقش مهمی ایفا می کند. امکانات سرگرمی داخلی در مقیاس کوچک (مانند تلویزیون، کامپیوتر، سیستم های صوتی و تصویری هوشمند و سایر وسایل الکترونیکی سرگرمی) دارای ساختار ساده تر، موانع کمتر و چالش های کمتری هستند که منجر به استفاده از فناوری کوتاه برد می شود.

به عنوان مثال، اگر در برخی از مناطق خانه هوشمند خود مشکل اتصال وای فای دارید، می توانید با استفاده از توسعه دهنده شبکه بی سیم مشکل را حل کنید. از طرفی کارخانه هوشمندی را در نظر بگیرید که قطعات بسیار کوچکی دارد و از نظر ظرفیت تولید بسیار متراکم است. در اینجا، اگر به دلیل پوشش گسترده، مشکل مربوط به وای فای باشد، راه حل های کوتاه جواب نمی دهند.

خانه هوشمند و ساختمان هوشمند

برق مورد نیاز است

در یک خانه هوشمند، اتصال بی سیم کم مصرف یک نیاز فوری نیست. چرا؟ از آنجایی که بسیاری از دستگاه های خانه هوشمند را می توان به راحتی در نزدیکی پریز برق نصب کرد، چند نقطه پایانی نیز وجود دارد. بنابراین، می‌توانید با استفاده از دستگاه‌های Wi-Fi موجود، تمام دستگاه‌های خانه هوشمند خود را بدون استفاده از برق زیاد به اینترنت متصل کنید. اما در یک ساختمان هوشمند تجاری یا صنعتی نمی توان همه تجهیزات را در نزدیکی منبع تغذیه نصب کرد زیرا نصب همه این تجهیزات حتی در صورت امکان دشوار و پرهزینه است.

سیستم رادیویی

یکی از چالش‌های پیش روی شبکه‌های ارتباطی بی‌سیم که در طیف بدون مجوز فعالیت می‌کنند، تداخل رادیویی درون باند است. باند فرکانسی 2.4 گیگاهرتز به دلیل در دسترس بودن جهانی، به طور گسترده ای در میان فناوری های رادیویی فعلی، از جمله پروتکل Wi-Fi، پروتکل بلوتوث، پروتکل Zigbee و بسیاری از پروتکل های شبکه استفاده می شود.

مسئله پهنای باند شبکه خانگی به دلیل تعداد کم دستگاه های متصل چندان مهم نیست. اما برای اجرای پروژه های اینترنت اشیا، در ساختمان های تجاری و صنعتی هوشمند، خطر تداخل الکترومغناطیسی بسیار مهم است.

قفل هوشمند

معمولا بر روی درب خانه های هوشمند قفل هوشمند نصب می شود تا وضعیت ورود و خروج کنترل شود و شما مجهز به سرویس دسترسی آسان و امنی باشید.

ساختمان هوشمند

معماری

با وجود شباهت های فراوان، تفاوت خانه هوشمند و ساختمان هوشمند در معماری آن است. معماری خانه هوشمند و ساختمان هوشمند نیازمند شرایط فنی و مهندسی بسیار متفاوتی است. وقتی صحبت از ساختمان‌های هوشمند به میان می‌آید، صاحبان صنایع باید راه‌حل‌های کوتاه و شبکه‌ای را در بازار برای چالش‌هایی که از نظر شبکه، منبع تغذیه و مقیاس‌پذیری با آن‌ها مواجه هستند، بیابند.

اگرچه در صنعت اتوماسیون ساختمان نسبتاً جدید است، فن آوری های جدید توسعه یافته برای استقرار گسترده حسگرهای بی سیم، مانند شبکه های کم مصرف در مقیاس بزرگ، فرصت های جالبی را ارائه می دهند. در نهایت، باید توجه داشت که انتخاب گزینه اتصال اشتباه می تواند باعث شکست معماری اینترنت اشیا شما شود.

امتیازدهی