قفل الکترونیکی بیومتریک چیست؟ بیایید ابتدا با عبارت بیومتریک کمی آشنا شویم. بیومتریک یکی از خصوصیات فیزیکی یا رفتاری انسان است که می‌تواند جهت شناسایی شخص برای دسترسی به سیستم‌ها، دستگاه‌ها یا داده‌ها مورد استفاده قرار گیرد. هر یک از این شناسه‌ها مانند: اثر انگشت، الگوی صورت، صدا و … منحصر به‌فرد می‌باشند و جعل یا کپی نمودن آن‌ها تقریبا غیر‌ممکن است.

با توجه به این‌که این روش‌ها سطح قابل اطمینانی از تایید هویت را برای کاربر فراهم می‌کنند، این پتانسیل را دارند که به طور چشم‌گیر در افزایش امنیت سازمان‌ها و اماکن مسکونی به کار گرفته شوند. به همین دلیل یکی از کاربردهای بسیار مهم بیومتریک، کنترل دسترسی درب ورودی ساختمان می‌باشد.

قفل الکترونیکی بیومتریک از یک الگوی برنامه ریزی شده و مجموعه‌ای از مشخصات بیولوژیکی فرد برای محدود کردن ورود و خروج به یک منطقه خاص استفاده می‌کند. این نوع قفل‌ها امن‌ترین و راحت‌ترین روش دسترسی به درب ورودی را برای کاربران فراهم می‌کنند.

نحوه عملکرد قفل الکترونیکی بیومتریک

قفل الکترونیکی بیومتریک ، بهترین روش برای اهراز هویت و دسترسی به درب
مراحل تشخیص هویت توسط سیستم‌های بیومتریک

یک قفل الکترونیکی بیومتریک دارای سیستم تشخیص الگو است که در آن الگوهای بیولوژیکی برای تشخیص هویت شخص، مورد تجزیه و تحلیل، همسان‌سازی و پردازش قرار می‌گیرد. به‌طور کلی این روند دو مرحله دارد:

  • ثبت نام: در این مرحله خصوصیات بیولوژیکی کاربر توسط اسکنر، دوربین یا هر نوع خواننده دیگر، دریافت می‌گردد. این اطلاعات به صورت الگوهای عددی و الکترونیکی، برای شناسایی هویت شخص در آینده، در پایگاه داده‌ای امن، ذخیره می‌گردد.
  • تشخیص هویت: در این مرحله داده‌های بیومتریک دریافت شده با اطلاعات ذخیره شده مقایسه می‌شود و در صورت تطبیق، هویت شخص تایید می‌گردد. در غیر این صورت آلارم هشدار قفل بیومتریک به صدا در می‌آید.

مزیت استفاده از قفل الکترونیکی بیومتریک

  • دسترسی بدون کلید به قفل الکترونیکی بیومتریک
  • عدم نیاز به حمل کلید یا کارت
  • عدم نیاز به بخاطر سپردن رمز عبوری
  • امنیت بسیار بالا (صفات بیومتریک را به هیچ‌عنوان نمی توان جعل کرد یا به سرقت برد)
  • راحتی و سرعت بسیار بالا در هنگام دسترسی به درب ورودی

اجزاء تشکیل دهنده قفل بیومتریک

این نوع قفل‌ها شامل بدنه داخلی و خارجی، مغزی الکترونیکی، صفحه نوری و (احتمالا خازنی) برای شناسایی اثر انگشت و صفحه لمس جهت وارد نمودن رمز یا کارت می‌باشند. همچنین قفل بیومتریک دارای برد الکترونیکی می‌‌‌‌باشد که اطلاعات کاربران را در خود ذخیره و جهت تشخیص هویت تحلیل می‌نماید.

امنیت قفل بیومتریک

جایی که دسترسی به کارت، کلید و یا رمز عبوری برای سارقان نسبتا راحت است. برای دسترسی به قفل بیومتریک باید انگشتان کاربر را قطع نمایند که این کار نیز در بیشتر مدل‌ها شدنی نمی‌باشد. زیرا سیستم بیومتریک به‌کار رفته در این نوع قفل‌ها، تنها اثر انگشت انگشتانی که جریان خون دارند را تشخیص می‌دهد. به این ترتیب به هیچ عنوان نمی‌توان به صورت غیر‌مجاز به قفل دسترسی یافت.

انواع قفل الکترونیکی بیومتریک

همان‌طور که بیان شد، قفل الکترونیکی بیومتریک، با توجه به حالت‌های مختلف بیومتریک و روش‌های تشخیص هویت، دارای انواع مختلفی می‌باشد که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم نمود.

– کنترل صدا

کنترل صوتی درب ورودی ساختمان

فراز و فرود صدای هر شخص منحصر به‌فرد است. به همین دلیل از الگوی صوتی می‌توان جهت تشخیص هویت استفاده نمود. در این نوع قفل الکترونیکی بیومتریک ، نمونه صدای اولیه در پایگاه داده‌ی قفل ذخیره می‌‌‌‌گردد.

پس از استفاده مجدد از ویژگی صوتی، اطلاعات ورودی با اطلاعات ذخیره شده مقایسه و در صورت مطابقت، هویت شخص تایید می‌گردد. البته لازم به ذکر است در این روش با مشکلاتی مانند عدم تشخیص هویت به دلیل تغییر ناگهانی جنس صدا (مانند سرماخوردگی)، رو به رو خواهید شد.

روش دسترسی صوتی از ویژگی‌های رفتاری شخص به حساب می‌آید، این در حالی است که سایر مدل‌های قفل الکترونیکی بیومتریک، از ویژگی‌های فیزیکی برای دسترسی به درب ورودی استفاده می‌کنند.

– اثر انگشت

قفل الکترونیکی بیومتریک ، بهترین روش برای احراز هویت و دسترسی به درب

یکی از پرکاربردترین روش‌های دسترسی به قفل الکترونیکی بیومتریک، شناسایی اثر انگشت می‌باشد. در واقع شناسایی اسکن اثر انگشت، آسان‌ترین و مقرون به صرفه‌ترین روش بیومتریک به حساب می‌آید. در این نوع قفل‌ها، از منحنی‌های منحصر به فرد اثر انگشت به‌عنوان کلید ورودی استفاده می‌شود.

قفل‌های SAMSUNG P920 و YALE YDM4109 از پرفروش‌ترین مدل‌های بیومتریک اثر انگشتی در سراسر جهان می‌باشند که امنیت و راحتی را برای کاربران فراهم می‌آورد.

– تشخیص چهره

کنترل ورود و خروج درب ورودی ساختمان توسط تشخیص چهره

در این نوع قفل الکترونیکی بیومتریک از ویژگی‌هایی مانند: فاصله بین دو چشم، هندسه چشم، بینی، لب‌ها، گوش‌ها و … برای تمایز چهره‌ها از یکدیگر و تشخیص هویت شخص استفاده می‌شود.

– کف دست

قفل الکترونیکی بیومتریک ، بهترین روش برای احراز هویت و دسترسی به درب

این نوع قفل الکترونیکی بیومتریک، با کنار هم قرار دادن ویژگی‌هایی مانند: اندازه، طول و عرص دست، طول و زاویه انگشتان، استخوان‌ها و رباط‌های دست هویت شخص را مورد بررسی قرار می‌دهد و در صورت تایید مجوز دسترسی را صادر می‌نماید.

– عنبیه

کنترل ورود و خروج درب ورودی ساختمان توسط عنبیه

این نوع قفل الکترونیکی بیومتریک، معمولا در مناطقی با حساسیت امنیتی بسیار بالا مورد استفاده قرار می‌گیرد. طبق تحقیقات صورت گرفته، عنبیه هر شخص، منحصر به‌فرد می‌باشد. حتی ممکن است عنبیه چشم راست و چپ همان شخص نیز با هم متفاوت باشد.

با توجه به گران بودن تکنولوژی تشخیص عنبیه و دیدگاه منفی بسیاری از مردم درباره این روش ( ورود به حریم خصوصی) این نوع قفل بیومتریک بیشتر در ارگان‌های نظامی و امنیتی به کار گرفته می‌شود.

– شبکیه

قفل الکترونیکی بیومتریک ، بهترین روش برای احراز هویت و دسترسی به درب
الگویی از رگ‌های خونی شخص در شبکیه

شبکیه ناحیه‌ای از چشم انسان است که تصویر را منعکس می‌کند. این قسمت دارای رگ‌های خونی مختلفی می‌باشد. این رگ‌ها را می‌توان به‌عنوان ویژگی منحصر به‌فرد برای دسترسی به قفل الکترونیکی بیومتریک استفاده نمود، زیرا به میزان قابل توجهی نحوه قرارگیری این رگ‌ها در هر شخصی متفاوت است. این نوع قفل دارای مشکلات بسیاری مانند نیاز مبرم به نور کافی و طولانی بودن پروسه تشخیص هویت فرد، می‌باشد.

– عروق بدن

قفل الکترونیکی بیومتریک ، بهترین روش برای احراز هویت و دسترسی به درب

در این نوع قفل بیومتریک، از ضخامت و محل قرارگیری رگ‌های خونی دست به‌عنوان روشی برای تشخیص هویت و دسترسی به درب ورودی استفاده می‌شود. این ویژگی در اشخاص مختلف متفاوت است.

خصوصیات قفل الکترونیکی با شناسایی دست

همانطور که می دانید تکنولوژی قفل الکترونیکی در چند سال اخیر توسعه و پیشرفت چشمگیری را به همراه داشته است. از این رو بیشتر منازل، فضاهای اداری و تجاری از این نوع قفل ها استفاده می کنند. فناوری قفل دیجیتال زندگی را برای افراد ساده تر کرده و امنیت خاص و مناسبی را فراهم کرده است. روش های دسترسی قفل دیجیتال و یا الکترونیکی متفاوت می باشد.

یکی از بهترین مدل ها بدون شک قفل الکترونیکی با شناسایی دست می باشد. اختراع این فناوری جدید در حوزه بیومتریک صورت گرفته است. تا حداکثر راحتی و امنیت را برای افراد به ارمغان بیاورد. در مدل های مختلف احراز هویت می توان قابلیت از طریق کف دست را بسیار منحصر به فرد در نظر گرفت. همانطور که می دانید تصویر کف دست با استفاده از موبایل گرفته می شود.

اما سیستم قفل الکترونیکی با قابلیت تشخیص دست به این صورت است که دارای یک پنل تشخیص هویت می باشد. زمانی که فرد کف دست خود را بر روی پنل قرار می دهد پنل شروع به بررسی می نماید سپس یک عکس از کف دست شما توسط این سیستم گرفته می شود و آن را به تصویری که از قبل گرفته شده تطابق می دهد سپس اجازه ورود برای فرد فراهم می شود. 

بررسی اجزای قفل الکترونیکی با دسترسی کف دست

همانطور که گفته شد امروزه قفل های الکترونیکی می توانند تعداد زیادی از تصاویر کف دست را مورد پردازش قرار دهند. با کمک این پردازش بدون شک امکان هک شدن کاهش می یابد. پردازش و بازیابی کف دست هر دو باید به یک اندازه باشد. در فرایند پردازش مهم ترین موضوع تبدیل تصویر به تصویر باینری می باشد.

که از اهمیت ویژه ای برخوردار است. اجزای قفل الکترونیکی با قابلیت تشخیص دست شامل پنل مرتبط برای شناسایی، اجزای داخلی قفل الکترونیکی، فرکانس و امواج مخصوص، و… می باشد. درجه سختی شناسایی و تکثیر کف دست نسبت به اثر انگشت و تشخیص چهره بیشتر است. هرچند چنانچه تمایل داشته باشید می توانید قفل اثر انگشتی کارن را هم بررسی و سپس نسبت به خرید اقدام کنید. 

از تصویر کف دست برای امنیت فضای داخل استفاده می شود چرا که کف دست افراد با یکدیگر متفاوت می باشد. از این رو می توانید از این نوع قفل هوشمند برای درب بیرونی منزل، محل کار و… استفاده کنید تا از حداکثر امنیت و راحتی لذت ببرید.

قفل الکترونیکی با قابلیت تشخیص کف دست

مزایای استفاده از قفل هوشمند با تشخیص دست

با خصوصیات و نحوه عملکرد قفل الکترونیکی با قابلیت تشخیص دست به طور کامل آشنا شدید. امروزه قفل های الکترونیکی پیشرفته خیلی سریع می توانند تعدادی از تصاویر کف دست را مورد پردازش قرار دهند. فرآیند پردازش عکس بسیار مهم می باشد. چرا که باعث می شود امکان هک شدن کاهش پیدا کند. در ادامه با مزایای استفاده از قفل هوشمند با تشخیص دست آشنا خواهید شد:

  • نصب بسیار آسان و کم هزینه
  • طراحی و زیبایی منحصر به فرد
  • امکان دسترسی بدون نیاز به کلید
  • دوام بسیار بالا
  • مجهز به سیستم های پیشرفته امنیتی
  • مجهز به آلارم هشدار حوادث امنیتی
  • امکان کنترل در تمامی شرایط

قفل هوشمند با تشخیص دست

تشخیص چهره بیومتریک چگونه کار می کند؟

تشخیص چهره بیومتریک در قفل دیجیتال خصوصیات منحصر به فردی را به خود اختصاص داده است. این مدل از قفل ها برای تمامی مکان ها بسیار مناسب می باشند. فناوری به کار رفته در سیستم بیومتریک مدرن می باشد. در ادامه با مراحل تشخیص چهره در قفل های بیومتریک آشنا خواهید شد. 

  • شناسایی چهره
  • تجزیه و تحلیل چهره
  • تبدیل تصویر به داده ها
  • تطبیق بالا

 شناسایی چهره در قفل های بیومتریک

در ابتدا دوربین به کار رفته در این سیستم چهره شما را شناسایی می کند. وقتی که شما به دوربین نگاه می کنید. چهره شما مورد آنالیز قرار می گیرد. از این مدل قفل ها به راحتی می توانید برای تمامی درب ها استفاده کنید.

تشخیص چهره در قفل دیجیتال

تشخیص چهره در قفل الکترونیکی

بررسی تجزیه و تحلیل چهره

تشخیص چهره بیومتریک در قفل دیجیتال بسیار پیشرفته می باشد. پس از شناسایی چهره در مرحله بعدی تصویر چهره تجزیه و تحلیل می شود. در فناوری های تشخیص چهره از تصاویر دو بعدی استفاده می شود. چرا که برقراری ارتباط در این تصاویر سرعت بسیار بالایی به همراه دارد. در این مرحله صورت با نشانه های مشخصی تجزیه و تحلیل می شود. به عنوان مثال عنبیه، فاصله بین ابرو ها و… مورد آنالیز قرار می گیرند. 

تبدیل تصویر به داده ها

پس از اتمام مرحله تجزیه و تحلیل تصاویر، با استفاده از نرم افزار مخصوص به پایگاه داده فرستاده می شوند. در این مرحله تمامی افراد یک کد مخصوص و منحصر به فرد برای شناسایی و تفکیک چهره به همراه دارند. 

تبدیل تصویر به داده ها

تبدیل تصویر فرد به دیتا

تطبیق بالا

برای تشخیص چهره بیومتریک در قفل دیجیتال در مرحله ی آخر فرایند تطبیق شناسایی چهره انجام می شود. در واقع در این مرحله چهره با پایگاه داده مقایسه می شود. پس از بررسی های لازم این سیستم چهره شما را با داده هایی که از قبل وارد شده است تطبیق داده می شود. 

برای کسب اطلاعات بیشتر از مدل‌های قفل دیچیتال سامسونگ، یال، گیت من و … می‌توانید پیج اینستاگرام ما را دنبال کنید.

برای مشاوره رایگان همین حالا فرم زیر را پر نمایید.

امتیازدهی