یکی از پیشرفته‌ترین وسایل امنیتی و بزرگترین موفقیت در این زمینه، اضافه نمودن سیستم‌های بیومتریک به وسایل امنیتی خانه و یا محل کار می‌باشد. یکی از این وسایل امنیتی که از سیستم بیومتریک جهت شناسایی اثر انگشت استفاده می‌نماید، قفل اثر انگشتی درب می‌باشد.

قفل دیجیتال YALE VULCAN-FR

قیمت: 63.400.000 تومان

قفل سامسونگ shp-dp739

قیمت: 40.825.000 تومان

قفل روک 402

قیمت: 33.396.000 تومان

قفل دیجیتال سامسونگ DP728

قیمت: 41.952.000 تومان

قفل دیجیتال YALE YDM4109

قیمت: 39.316.000 تومان

قفل دیجیتال ROOK H220

قیمت: 11.900.000 تومان

قفل دیجیتال سامسونگ dp609

قیمت: 31.500.000 تومان

قفل دیجیتال روک P251

قیمت: 38.544.000 تومان

دکمه مشاهده محصولات قفل

امنیت در طول تاریخ همواره مورد توجه و الویت زندگی انسان‌ها قرار داشته است. در گذشته جهت تامین امنیت اشیای با ارزش، از بانک‌ها و زندان‌ها استفاده می‌شد، که به نوبه خود دارای ریسک و خطرات بسیار زیادی بود. امروزه به لطف پیشرفت تکنولوژی از طیف وسیعی از نرم افزارها و سخت افزارهای شخصی که مبتنی بر وب، بیومتریک و … می‌باشد، جهت تامین امنیت استفاده می‌شود.

در این مقاله شرکت کارن تصمیم دارد در مورد این قفل هوشمند اطلاعات جامعی را ارائه دهد. پس با ما همراه باشید.

قفل اثر انگشتی

ویژگی منحصر به فرد قفل اثر انگشتی

تمامی انسان‌ها با داشتن الگوهای منحصر به فرد در تک تک انگشتان خود که برای هر شخصی مختص خود آن می‌باشد، این توانایی را دارند که با استفاده از این ویژگی امنیت محل زندگی و یا کار خود را افزایش دهند. همان‌طور که از نام این قفل دیجیتال اثر انگشتی (Digital fingerprint lock) پیداست، این وسیله جهت دسترسی کاربران به قفل درب توسط اثر انگشت منحصر به فرد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

همان‌طور که گفته شد اثر انگشت برای هر شخصی منحصر به فرد و بسیار دقیق و جعل نمودن آن تقریبا غیر ممکن می‌باشد.

این امر باعث افزایش امنیت قفل اثر انگشتی می‌شود. از مزیت‌های این نوع قفل‌ها همانطور که بیان شد، استفاده از اثر انگشت جهت باز نمودن درب می‌باشد. به این ترتیب نگرانی بابت جا گذاشتن و یا گم نمودن کلید و یا فراموشی رمز برای همیشه از بین می‌رود.

همچنین این قفل منحصر به فرد دارای سیستم بیومتریک بوده تنها در صورت جریان داشتن خون در انگشت می‌توان اثر انگشت را به آن شناسایی نمود. (اثر انگشت بافت مرده و یا به اصطلاح جدا شده از بدن قابل شناسایی نمی‌باشد)

قفل اثر انگشتی

چگونگی عملکرد قفل دیجیتالی اثر انگشتی

اساسا قفل اثر انگشتی با اسکن نمودن اثر به جا مانده انگشت و تبدیل داده‌های آن به یک الگوریتم عددی عمل می‌کند. هنگامی که این وسیله برای اولین بار اثرانگشت شما را اسکن نماید، رد انگشت به صورت الگوی عددی در این نوع قفل درب ذخیره می‌‌‌گردد.

دفعه بعد با قراردادن اثرانگشت روی سنسور، قفل، رد انگشت شما را با داده‌های ذخیره شده مقایسه و در صورت مطابقت با هم، دسترسی به قفل را برای شما امکان‌پذیر نموده و درب را باز می‌نماید. این فرایند در کسری از ثانیه اتفاق می‌‌افتد.

قفل اثر انگشتی چیست

مظالب پیشنهادی: قفل رمزی

نکات مهم در مورد خرید قفل اثر انگشتی

  • مطمئن شوید قفل اثر انگشتی راه دسترسی اضطراری مانند کلید مکانیکی داشته باشند تا در صورت بروز مشکلاتی مانند به اتمام رسیدن منبع برق دستگاه، بتوان آن‌ را باز نمود.
  • به تعداد اثرانگشت قابل ذخیره در قفل درب اثر انگشتی نسبت به تعداد افرادی که قرار است به قفل دسترسی داشته باشند به دقت توجه نمایید. این امر به ویژه در ادارات و اماکن پر رفت و آمد بسیار پر اهمیت می‌باشد.

 

کانال یوتوب قفل کارن

انواع سنسورهای اثر انگشتی اپتیکال و خازنی

سنسور‌های اثر انگشتی که از جمله سیستم‌های تشخیص بیومتریک هستند و بر روی دسترسی اثر انگشتی قفل‌های هوشمند قرار گرفته‌اند به دو نوع خازنی و اپتیکال تقسیم می‌شوند. همچنین نکته جالب توجه این است که سنسور اثرانگشت با اسکنر آن فرق دارد؛ در واقع اسکنر کل مجموعه شناسایی اثر انگشت است که اثر انگشت را تشخیص می‌دهد و سنسور قطعه‌ای داخل این مجموعه است که از طرق مختلف به شناسایی آن می‌پردازد تا در نهایت قفل باز شود.

سنسورهای خازنی بر روی این نوع قفل‌ها در صورتی عمل می‌کنند که کاربر انگشت خود را روی محل تعبیه شده قرار دهد. در مقابل سنسورهای اپتیکال قفل هوشمند برای تشخیص، نیاز به ایجاد اصطحکاک با انگشت دارند یعنی به طوری که کاربر انگشت خود را روی جایگاه اثرانگشت از بالا به پایین بکشد.

قفل یال

آپشن‌های قفل‌ اثر انگشتی

از قابلیت‌های مهمی که قفل‌های هوشمند به کاربران می‌دهند کنترل از راه دور است که به دو صورت کنترل از جایی که قفل در آن محل نصب است و کنترل از جایی به غیر از محل نصب قفل انجام می‌گیرد. این قابلیت به صورت اتصال به ریموت برای کنترل در محیط محدودتر و اتصال به اینترنت برای کنترل نامحدود ممکن می‌‌باشد. به طور مثال در قفل اثر انگشتی DR719 با استفاده از تجهیزاتی امکان اتصال به ریموت را برای کنترل در محیط محدود به کاربران می‌دهد.

از دیگر قابلیت‌های مجموعه قفل‌های اثر انگشتی سامسونگ امکان نمایش تصادفی اعداد به منظور ورود رمز است که در این‌صورت کسی به غیر از کاربر اصلی نمی‌تواند از روی جای انگشت روی صفحه LED قفل به رمز پی ببرد.

قفل اتوماتیک در مورد قفل اثر انگشتی در دو جا مطرح می‌شود یکی قفل اتوماتیک پس از بسته شدن درب که بعد از چند ثانیه به طور خودکار قفل می‌شود. دیگری در مورد دستگیره‌های تمام اتوماتیک که در زمان باز کردن در با هر نوع دسترسی نیاز به فشار دادن دستگیره نیست و درب به طور اتوماتیک باز می‌شود. به‌علاوه کلیه آلارم‌های هشدار از جمله ضد سرقت، ضد حریق، آلارم اتمام باتری و ورود چندباره اشتباه رمز از جمله قابلیت‌های قفل دیجیتال است.

دستگیره دیجیتال

عوامل مؤثر بر قیمت قفل اثر انگشتی

از جمله مواردی که روی قیمت قفل اثر انگشتی تأثیر گذارند نوع طراحی قفل است که از طراحی‌های قدیمی‌تر دستگیره‌های اهرمی و دستگیره‌های جدیدتر فشاری کششی یا خلبانی تا دستگیره های تمام اتوماتیک که جدیدترین نوع طراحی هستند تقسیم می‌شوند. طریقه اتصال به اینترنت و ریموت و آیفون روی قیمت قفل تأثیرگذار است این‌که توسط قطعه و یا تجهیزات اضافی به قفل اثرانگشتی اضافه شود و یا به‌صورت اورجینال دارای ریموت باشد. داشتن اپلیکیشن هم می‌تواند در روند ارزش گذاری قفل مؤثر باشد. تعداد دسترسی‌های قفل دیجیتال و تنوع دسترسی هر دو در انتخاب قفل و قیمت آن مهم هستند. تنوع دسترسی شامل کارت، اثر انگشت، رمز، اپلیکیشن و کلید مکانیکی اضطراری می‌شود و تعداد دسترسی‌ها از 40 کاربر تا 300 عدد در برندهای مختلف قابل تعریف هستند. دسترسی کارت در کنار اثر انگشت که به آن قفل کارتی هم گفته می شود بر روی قیمت تمام شده تاثیر خواهد داشت.

قفل سامسونگ اثر انگشتی

پر فروش ترین برندهای قفل اثر انگشتی

1ـ برند سامسونگ samsung

چند سالی است که شرکت سامسونگ در کنار دیگر تولیدات خود «قفل‌های اثر انگشتی» را تولید و به بازار عرضه می‌کند. به طوری که در حال حاضر تبدیل به یکی از سه برند اصلی در جهان شده است. چرا که قفل‌های تولید شده توسط این شرکت قابلیت اتصال به سیستم هوشمندسازی را دارند. روش‌های دسترسی متعددی در آن‌ها مانند کارت، رمز، اثر انگشت و ریموت کنترل تعبیه شده است. دارای سیستم امنیتی پیشرفته‌ای هستند. همچنین قفل سامسونگ به شما این امکان را می‌دهد که ورود و خروج را کنترل نمایید. از دیگر امکانات این قفل می‌توان به ورودی دوبل، قفل کودک، آلارم هشدار، تابع خیالی، ضد هک، حریم خصوصی، قفل کودک، ضد حریق و … اشاره کرد.

2 ـ برند گیت من Gateman

یکی دیگر از برندهای شناخته شده در جهان که قفل اثر انگشتی با کیفیت تولید و به بازار عرضه می‌کند، برند «گیت من» است. قفل‌های تولید شده توسط این برند از ویژگی‌های امنیتی بسیار بالایی برخوردار هستند. به همین دلیل مورد استقبال قرار گرفته است.

روش دسترسی متعددی در این برند تعبیه شده است، مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از: کارت، رمز، اثر انگشت، ریموت، بلوتوث و وای فای. از دیگر امکانات این قفل می‌توان به قفل کودک، قفل خودکار، ورودی دوبل، شب‌بند، تابع خیالی، ضد سرقت، ضد هک، ضد حریق و … اشاره کرد.

3 ـ برند یال Yale

یکی دیگر از برندهای معتبری که در کشورهای سوئد، ایتالیا، اسپانیا، کره جنوبی، چین تولید و عرضه می‌شود برند یال می‌باشد. قفل‌های تولید شده این برند از کیفیت مطلوبی برخوردار هستند. در بیشتر کشورهای اروپا و آمریکا طرفداران بی‌شماری دارند.

اگر شما مخاطبان عزیز به دنبال قفلی با حداکثر امکانات در روش دسترسی (رمز، کارت، اثر انگشت، ریموت کنترل، وای فای و بلوتوث) آلارم‌های هشدار(ضد سرقت، ضد ضربه و ضد حریق)، حریم خصوصی (شب بند)، قفل کودک، قفل اتوماتیک و تغذیه اضطراری، سنسور آی‌آر، ورودی دوبل هستید، قفل اثر انگشتی برند یال یکی از بهترین و مناسب‌ترین گزینه‌ها برای شما مشتریان عزیز به شمار می‌رود.

فناوری اثر انگشت در دستگیره درب اثر انگشتی

آشنایی با فناوری اثر انگشت

امروزه سیستم‎‌های بیومتریک از محبوبیت زیادی در میان کاربران برخوردار هستند. این سیستم‌ها شامل: تشخیص چهره، تشخیص عنبیه، تشخیص DNA، تشخیص صدا و تشخیص اثر انگشت می‌باشند. سه روش اول بسیار پر هزینه است و با توجه به این‌که نگرانی‌هایی برای به‌کار بردن آن‌ها وجود دارد، کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

روش تشخیص صدا بسیار ارزان است اما مشکلاتی مانند عدم تشخیص صدای کاربر به دلیل بیماری، گرفتگی تارهای صوتی و … باعث تردید در استفاده از این روش شده است. شاید در حال حاضر تشخیص اثر انگشت، عملی‌ترین و مقرون به صرفه‌ترین روش بیومتریک باشد.

منحصر به فرد بودن اثر انگشت هر شخص، ویژگی است که می‌توان برای دسترسی امن به قفل اثر انگشتی استفاده نمود. اسکنر اثر انگشت تصویری از اثر انگشت کاربر ایجاد و آن را پس از تبدیل به الگوریتم عددی، در پایگاه داده‌ای قفل ذخیره می‌کند.

پس از آن‌که کاربر مجاز، اثر انگشت خود را مجددا بر روی اسکنر قرار می‌دهد، اطلاعات موجود با اطلاعات ذخیره شده مقایسه می‌شود که در صورت مطابقت کامل، اجازه دسترسی به درب ورودی صادر می‌گردد.

چگونگی شناسایی اثر انگشت توسط قفل الکترونیکی اثر انگشتی

در سال‌های گذشته بیشتر سازمان‌های دولتی و تجاری بزرگ جهت کنترل ورود و خروج پرسنل خود از قفل الکترونیکی اثر انگشتی استفاده می‌کردند. اما امروزه به دلیل افزایش تعداد تولیدکنندگان و قیمت مناسب این نوع قفل‌ها، صاحبان خانه نیز از آن‌ها استفاده می‌نمایند بنابراین آشنایی با عملکرد قفل اثر انگشتی یک مقوله بسیار مهم می‌باشد.

روش کار قفل اثر انگشتی این گونه است که پس از قراردادن انگشت بر روی سنسور آن، توسط روش‌هایی مانند: حرارتی، سونوگرافی و یا نوری، الگوی انگشت هر فرد چاپ و ذخیره می‌گردد. قفل الکترونیکی اثر انگشتی می‌تواند اثر انگشت افراد زیادی را اسکن و در حافظه خود ذخیره نماید (حداکثر 100 عدد اثر انگشت). تمامی اثر انگشت‌ها به صورت الگوریتم عددی ذخیره می‌شود.

دلایل برتری قفل الکترونیکی اثرانگشتی نسبت به سایر مدل های قفل

برای دسترسی‌های بعدی، شخص مجاز باید مجددا اثر انگشت خود را بر سنسور قرار داده و در صورت تشخیص و تطابق اثر انگشت با اطلاعات ذخیره شده، اجازه دسترسی به درب ورودی برای فرد مورد نظر صادر می‌گردد.

سوالات متداول قفل دیجیتال اثر انگشتی

 

خیر زیرا قفل های اثر انگشتی دارای سیستم رمز گذازی شده و ضد هک می باشند.

قفل های اثر انگشتی که حسگر بیومتریک دارند بسیار امن هستند چرا که تنها در صورت جریان داشتن خون در انگشت شما را شناسایی می کند و درب را باز می نماید.

در حسگر های خازنی تمام اطلاعات اثر انگشت فرد بررسی شده و ذخیره می شود که امنیت بیشتری نسبت به حسگر های اپتیکال دارند که از انگشت تصویر برداری می کنند.

4.3/5 - (7 امتیاز)