قفل الکترونیکی بسیاری از نیازهای امنیتی شما را برطرف می‌نماید. همچنین با روش‌های دسترسی منحصر به‌فرد، راحتی و آسایش را برای کاربران فراهم می‌کند. با این وجود این نوع قفل‌ها دارای محدودیت‌های بسیاری می‌باشند که گاهی اوقات جوابگوی نیازهای افراد در زندگی روزمره نیست.

اضافه شدن فناوری‌های هوشمند به قفل‌های الکترونیکی بسیاری از محدودیت‌های آن‌ها را از بین برده و با اضافه شدن ویژگی‌های منحصر به‌فرد به این نوع قفل‌ها، محصولات جدیدی به نام قفل هوشمند را به وجود آورده است. برای درک بیشتر تفاوت میان قفل الکترونیکی و قفل هوشمند و آشنایی بیشتر با آن‌ها، این مقاله را تا انتها مطالعه کنید.

قفل الکترونیکی چیست؟

قفل الکترونیکی بر خلاف قفل‌های مکانیکی که برای باز نمودن درب از کلیدهای مکانیکی استفاده می‌کنند، از روش‌های دسترسی پیشرفته و امن برای کنترل ورود و خروج استفاده می‌نماید. یک قفل الکترونیکی به جریان الکتریکی (باتری‌های قلمی AA) برای کنترل باز و بسته نمودن درب نیاز دارد.

انواع مختلفی از این نوع قفل‌ها وجود دارند. برخی از آن‌ها را می‌توان توسط رمز عبور کنترل نمود. برخی دیگر از مدل‌های قفل الکترونیکی را می‌توان توسط کارت باز و بسته نمود. به طور معمول کسب و کار و مکان‌هایی که نیاز به امنیت بیشتر دارند را می‌توان توسط قفل‌هایی با قابلیت شناسایی اثر انگشت و سیستم‌های بیومتریک (اثر انگشت، اسکن شبکیه و شناسایی صدا) محافظت نمود.

توجه داشته باشید که در برخی از مدل‌های قفل الکترونیکی نیز جهت دسترسی اضطراری (تمام شدن باتری قفل) از کلیدهای مکانیکی به‌عنوان یکی دیگر از روش‌های دسترسی می‌توان استفاده نمود.

قابلیت اضافه شدن قفل هوشمند به سیستم‌های هوشمند

در سال‌های اخیر مدل‌های مختلفی از قفل الکترونیکی مجهز به فناوری‌های هوشمند شده و به کاربر اجازه می‌دهد تا با گوشی‌های هوشمند و سایر فناوری‌های پیشرفته از راه دور قفل را کنترل و درب را باز و بسته نماید. با این وجود مکانیزم قفل نمودن یک قفل هوشمند بسیار شبیه به قفل‌های الکترونیکی می‌باشد و تنها تکنولوژی قفل هوشمند به دلیل اضافه شدن برخی از ویژگی‌ها ارتقا پیدا کرده است.

به‌عنوان مثال بسیاری از مدل‌های قفل هوشمند را می‌توان از هر نقطه از جهان روی گوشی‌های هوشمند کنترل و مدیریت کرد. برخی دیگر از مدل‌های قفل هوشمند نیز به وسیله ارتباط بلوتوثی به محض نزدیک شدن تلفن همراه به آن، باعث باز شدن خودکار درب ورودی می‌گردد.

قفل الکترونیکی یا قفل هوشمند کدام یک مناسب نیازهای شما می باشد؟

یکی از نکات مهم در مورد قفل الکترونیکی، نیاز این نوع قفل‌ها به فناوری‌های هوشمندی مانند Z-Wave و فناوری‌های مجهز به بلوتوث و WiFi جهت ارتقای آن‌ها به قفل هوشمند می‌باشد. از پرفروش‌ترین برندهای قفل دیجیتال هوشمند می‌توان به برند یال اشاره کرد.

مزایا و معایب مدل‌های هوشمند و الکترونیکی

هر دو نوع از این قفل‌ها در مقایسه با قفل‌های مکانیکی دارای مزایای بسیاری زیادی می‌باشند که می‌توان به روش‌های دسترسی بدون کلید و امنیت بسیار بالای آن‌ها اشاره نمود. تنها نکته‌ای که باعث برتری قفل هوشمند نسبت به قفل الکترونیکی می‌گردد، کنترل از راه دور توسط تلفن همراه و برخی از ویژگی‌های امنیتی آن مانند رمز admin می‌باشد.

کنترل از راه دور قفل به تنهایی دارای ویژگی‌های بسیاری مانند کنترل و ثبت ورود و خروج افراد مختلف، جلوگیری از پشت درب ماندن دوستان و آشنایان و … می‌باشد که کاربران را مجاب می‌نماید تا از قفل هوشمند به‌جای قفل الکترونیکی استفاده نمایند.

یکی دیگر از مزایای قفل هوشمند در مقایسه با قفل الکترونیکی، چک کردن انواع تهدیدهای محیطی مانند سرقت و یا حریق به صورت آنی و آنلاین از طریق تلفن همراه است. به این ترتیب در صورت بروز حوادث امنیتی، پیام هشدار به تلفن همراه شما ارسال می‌گردد. در حالی که قفل‌های الکترونیکی تنها قادر به ایجاد آلارم هشدار می‌باشند که ممکن است در اطراف آن کسی حضور نداشته باشد.

انتخاب میان مدل‌های هوشمند و الکترونیکی

سوالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که کدام یک از قفل‌های یاد شده برای کسب و کار و یا محل زندگی شما مناسب است؟ پاسخ به این سوال به چندین عامل مانند: بودجه، نیازهای امنیتی، شیوه زندگی و … بستگی دارد. به‌عنوان مثال برخی از افراد کسب بیشترین راحتی و امنیت با فناوری‌های جدید را به هزینه‌های کمتر ترجیح می‌دهند که باعث انتخاب قفل هوشمند به جای استفاده از قفل الکترونیکی می‌گردد.

برای کسب اطلاعات بیشتر از اخبار روز دنیای قفل دیجیتال پیج اینستاگرام کارن را دنبال نمایید.

برای مشاوره رایگان همین حالا فرم زیر را پر نمایید.

امتیازدهی