در واقع سیستم اتوماسیون خانگی به کنترل خودکار عملکرد کلیه وسایل برقی موجود در اینترنت اشاره دارد. در واقع، سیستم اتوماسیون شامل مجموعه ای از سخت افزارها و دستگاه های الکتریکی است که امکان کنترل تمام فعالیت ها و عملکردهای خانه را بدون دخالت مالک فراهم می کند. علاوه بر این، دستگاه های اتوماسیون خانگی را می توان از راه دور از خانه و از طریق تلفن همراه کنترل کرد.

به عبارت ساده تر، قفل الکترونیکی درب، روشنایی، دوربین های امنیتی، سیستم های تهویه مطبوع (گرمایش و سرمایش) و غیره. با برنامه ریزی دقیق اجزای اتوماسیون خانگی، رویدادها از قبل و در زمان مشخص شده مشخص می شود. طبق برنامه معرفی خواهد شد. این برنامه ها شامل روشن و خاموش شدن چراغ ها در زمان مشخص شده، باز کردن سیستم اسپرینکلر در صورت آتش سوزی در ساختمان، بازکردن سیستم هشدار هنگام اقدام به ورود غیرمجاز و … می باشد.

یک سیستم اتوماسیون خانگی خوب چگونه کار می کند؟

سیستم های اتوماسیون هوشمند از حسگرها و کنترل کننده ها برای ارائه خدمات و عملکردها استفاده می کنند. با حسگرهایی در سراسر خانه، دما، نور، حرکت و باز شدن غیرقانونی درها و پنجره ها را کنترل می کند. سیستم های نظارتی همچنین به سیستم هایی اطلاق می شود که پیام های اطلاعاتی را در مواقع اضطراری ارسال و دریافت می کنند.

اتوماسیون خانگی برای بهبود سبک زندگی و داشتن خانه ای امن تر و راحت تر طراحی شده است که در آن تمام سیستم های الکتریکی و الکترونیکی به هم متصل هستند و می توان از طریق یک رابط مشترک کنترل کرد. به عنوان مثال، وقتی زمان خواب فرا می رسد، همه پرده ها بسته می شوند، همه چراغ ها خاموش می شوند، اگر شخصی با شما تماس بگیرد، گوشی شما به سیستم صوتی متصل می شود و سنسور قفل الکترونیکی در و پنجره فعال می شود. اگر فردی بخواهد وارد خانه شود، سیستم دزدگیر خاموش می شود و تمام چراغ های ساختمان روشن می شود.

بنابراین با تمام این مزایا، اتوماسیون خانگی یک فناوری در حال تکامل است که زندگی کاملی را برای ساکنان خانه ها فراهم می کند. خانه هایی با این امکانات را خانه هوشمند نیز می نامند.

یک سیستم اتوماسیون خانگی خوب چگونه کار می کند؟

مزایای اتوماسیون خانگی چیست؟

یکی از مهمترین مزایای استفاده از اتوماسیون خانگی، امنیت تعبیه شده در خانه است. با وجود هوشمند بودن تمامی لوازم خانگی، شما به راحتی می توانید خانه خود را در برابر سرقت و آتش سوزی محافظت کنید.
از دیگر مزایای مهم استفاده از این نوع اتوماسیون می توان به راحتی و صرفه جویی در مصرف انرژی اشاره کرد. با وجود این سیستم، از دمای خودکار، نور، دوربین ها لذت ببرید.
از دیگر مزایای آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:
کنترل ترافیک
سیستم امنیتی و حفاظتی
آبیاری خودکار گل و گیاه
کنترل سیستم های سینمای خانگی و سیستم های صوتی
کنترل اتوماتیک گرمایش و سرمایش منزل
چراغ ها و پرده های برقی را کنترل کنید
سیستم آتش نشانی
کنترل از راه دور قفل درب با قفل از راه دور

مهم ترین کاربرد سیستم اتوماسیون خانگی

یکی از مهمترین وظایف سیستم های دزدگیر اتوماسیون خانگی تشخیص هر نوع نفوذی است که در نهایت منجر به تخریب و یا اتفاق خطرناکی می شود. از این رو انواع قفل ها مانند قفل درب ورودی، قفل هوشمند کابینت و کمد و انواع دزدگیر به عنوان بهترین موانع امنیتی و ایمنی شناخته می شوند.
همچنین می توانید با اتصال قفل دیجیتال به سایر سیستم های اتوماسیون خانگی از امنیت و راحتی زیادی برخوردار شوید. مثلاً صاحب خانه می تواند سیستم های روشنایی خانه را با توجه به شرایط قفل تنظیم کند و در نتیجه وقتی از خانه خارج می شود و در را می بندد دستور خاموش یا روشن شدن وسایل الکترونیکی را بدهد. خانه از قلعه فرستاده می شود.
علاوه بر این، استفاده از دستگیره درب دیجیتال در سیستم های خانه هوشمند می تواند نقش مهمی در افزایش راحتی و امنیت داشته باشد. برای این منظور می توانند درب خانه را از جایی که شما از کلید دیجیتال استفاده می کنید باز و بسته کنند تا در صورت وجود دوستان یا آشنایان از پشت در جلوی آنها را بگیرید.

مهم ترین کاربرد سیستم اتوماسیون خانگی

پروتکل ها و سیستم های اتوماسیون خانگی

پروتکل های فعلی در اتوماسیون به دو دسته کلی تقسیم می شوند: بی سیم و سیمی. همانطور که از نام آن پیداست، پروتکل سیمی از سیم کشی موجود در ساختمان استفاده می کند. اما پلتفرم اینترنت اشیا دارای قطعات قابل اعتمادتر، سریعتر و خودکارتر با پروتکل های بی سیم سازگارتر خواهد بود.
پروتکل‌های بی‌سیم معروفی که در سیستم‌های اتوماسیون خانگی استفاده می‌شوند عبارتند از: Wi-Fi، Z-Wave، Zigbee و بلوتوث. این پروتکل ها نیازی به خطوط برق ندارند و می توانند ارتباط کاملا مستقل و ایمن را بین اشیا برقرار کنند.

پروتکل ها و سیستم های اتوماسیون خانگی

امتیازدهی