مانند هر دستگاه مکانیکی، قفل درب نیاز به تعمیر و نگهداری مداوم دارد تا به درستی عمل کرده و از خراب شدن آن جلوگیری به‌ عمل آید. قفل وسیله‌ای است که از درب ورودی ساختمان محافظت می‌نماید، بنابراین عملکرد صحیح آن بسیار مهم می‌باشد. اغلب خرابی‌ها ناشی از عدم پشتیبانی و نگهداری مناسب یا نصب نادرست آن می‌باشد. اکثر مردم فکر می‌کنند که قفل نصب شده روی درب عمر بسیار زیادی دارد اما حتی قفل‌های الکترونیکی و پیشرفته نیز دارای عمر محدود می‌باشند.

تحقیقات انجام شده در این زمینه نشان می‌دهند که عمر متوسط یک قفل تقریبا هفت سال می‌باشد. افزایش طول عمر قفل‌ها به پارامترهای مختلفی بستگی دارد اما 6 عامل کلیدی و موثر برای افزایش طول عمر آن‌ها وجود دارد که در ادامه این مقاله به آن پرداخته شده است.

1- نصب صحیح درب و رگلاژ آن

یک قفل درب زمانی به درستی عمل می‌کند که درب به‌ طور صحیح در چارچوب آن نصب شده باشد. دربی که به درستی نصب نشود و در چارچوب آن حرکت داشته باشد، فشار زیادی را به قفل وارد کرده و گاهی اوقات باعث شکستن آن می‌شود. حتی گاهی اوقات می‌تواند موجب عملکرد نامناسب قفل شده و به این ترتیب باعث پشت درب ماندن شما شود. برای این منظور باید شکاف بین درب و چارچوب در بالا و طرفین یکنواخت باشد (یک هشتم اینچ و یا کمتر از یک چهارم اینچ) و درب کم‌ترین حرکت را داشته باشد.

نصب و رگلاژ صحیح

2- استفاده از پیچ‌های مناسب جهت نصب قفل و لولاهای آن

پیچ‌هایی که برای اتصال لوله به درب و چارچوب استفاده می‌شوند باید به اندازه کافی بلند و محکم باشند تا مقاومت زیادی از خود نشان داده و درب را به صورت استاندارد در چارچوب محکم نگه دارند. برای این منظور معمولا از 3 پیچ برای اتصال لولاها استفاده می‌شود. همچنین قفل درب نیز باید دارای پیچ‌های مناسب جهت نصب بوده تا کمترین حرکت را بر روی درب داشته باشد. استفاده از پیچ‌های نامناسب و غیر استاندارد، اولا باعث حرکت درب در چارچوب و خرابی قفل به مرور زمان شده و ثانیا امنیت درب را نیز کاهش می‌دهد.

نصب محکم و استاندارد لولاها

3- نصب استاندارد رو به رویی برای قرارگیری زبانه‌های قفل درب

درگیری زبانه‌ها با چارچوب و رو به رویی به مرور باعث خرابی قفل درب و از کار افتادن فنرهای داخل آن می‌گردد و گاهی اوقات می‌تواند باعث پشت درب ماندن صاحبان خانه‌ها شود. در قفل‌های الکترونیکی نیز باعث از کار افتادن مکانیزم قفل اتوماتیک می‌گردد. این مشکل علاوه بر خرابی قفل باعث کاهش امنیت ورودی ساختمان‌ها می‌شود.

شما برای قرارگیری زبانه‌ها در رو به رویی هرگز نباید از اعمال فشار، کشیدن و یا بلند کردن درب استفاده نمایید. این کار باعث خارج شدن درب از چارچوب و از بین رفتن رگلاژ آن می‌گردد. همچنین اطمینان حاصل کنید که رو به رویی کنده شده در چارچوب درب به اندازه کافی عمیق باشد تا زبانه‌های قفل به صورت کامل در داخل آن باز گردد. در غیر این صورت علاوه بر خرابی قفل، امنیت درب ورودی نیز کاهش می‌یابد و با کوچکترین ضربه، درب باز می‌گردد.

نکته دیگری که در مورد نصب رو به رویی باید به آن توجه نمایید استفاده از پیچ‌های محکم و دراز برای استحکام بالای آن می‌باشد. دلیل این امر این است که زبانه در داخل رو به رویی قرار می‌گیرند و رو به رویی باید استحکام لازم برای نگهداری زبانه‌ها را داشته باشد.

6 راه کلیدی جهت افزایش طول عمر قفل درب

4- تمیز نمودن قفل درب با استفاده از مواد مناسب

در بیشتر موارد برای تمیز نمودن قفل بهتر است از مواد شوینده ضعیف استفاده شود. برخی از تولیدکنندگان نیز پیشنهاد می‌کنند که فقط از یک پارچه مرطوب برای این کار استفاده نمایید. استفاده از یک پاک کننده شیمیایی قوی باعث آسیب رساندن به قفل درب می‌گردد. محصولات مبتنی بر نفت نیز می‌توانند به قفل آسیب برسانند.

5- روان‌کاری سالانه قفل درب

یکی از مهم‌ترین مسائلی که معمولا توسط افراد نادیده گرفته می‌شود، روان‌کاری مداوم قفل می‌باشد. برای این استفاده از محصولات مبتنی بر نفت پیشنهاد نمی‌شود. روان کننده گرافیتی معمولا برای این کار مناسب می‌باشد اما تفلون و سایر روان کننده‌های خشک، بهترین و ساده‌ترین روش روان‌کاری می‌باشند.

برای انجام این‌کار نیز ابتدا مقداری روان کننده را در سوراخ قرارگیری کلید اسپری نموده و سپس کلید را به طور مکرر در بخش داخلی و بیرونی قفل درب به چرخش در آورید. حداقل باید یک‌بار در سال این کار انجام گیرد. کامل‌ترین و دقیق‌ترین روان‌کاری قفل نیز شامل روانکاری پیچ‌ها، زبانه‌ها و حتی رو به رویی می‌شود.

6 راه کلیدی جهت افزایش طول عمر قفل درب

6- کپی کردن از کلید قفل درب به ‌تعداد مناسب

عامل نهایی در افزایش طول عمر قفل حفظ کلید اصلی و کپی نمودن آن به تعداد مناسب می‌باشد. هنگام نصب یک قفل دیجیتال جدید بهتر است کلید اصلی را برای استفاده در مواقع اضطراری کنار گذاشته و از کپی‌های آن برای ورود و خروج استفاده نماییم. هنگامی که احساس شد یکی از کلیدها به‌صورت خشک در داخل قفل می‌چرخد، بلافاصله باید آن ‌را کنار گذاشته و از سایر کلیدها استفاده نمود. تشخیص به موقع این مسئله و کنار گذاشتن کلید خراب باعث افزایش عمر قفل‌ها  می‌شود.

6 راه کلیدی جهت افزایش طول عمر قفل درب

جهت کسب اطلاعات بیشتر از اخبار روز دنیای قفل دیچیتال ما را در اینستاگرام دنبال نمایید.

برای مشاوره رایگان همین حالا فرم زیر را پر نمایید.

امتیازدهی