افزایش امنیت خانه به معنای ایجاد شرایطی است که از خطرات مختلفی مانند سرقت، حملات سایبری، حوادث غیرمترقبه، ورود افراد ناشناس و غیره جلوگیری کند و ایمنی خانه و ساکنان آن را تضمین کند. بهبود امنیت خانه باعث افزایش اطمینان ساکنان در مورد ایمنی خود و وجود آرامش در خانه می‌شود. همچنین، افزایش امنیت خانه می‌تواند خسارات مالی و جانی را کاهش داده و در صورت وقوع حوادث، به سرعت به آن واکنش نشان دهد و برای جلوگیری از وقوع حوادث در آینده، اقدامات لازم را به عمل بیاورد. در کل، افزایش امنیت خانه می‌تواند از جمله مهمترین مسائلی باشد که باید به آن توجه کرد.

بالا بردن امنیت خانه یکی از موارد مهمی است که باید به آن توجه کنید تا بتوانید خانه‌ی خود را در برابر خطرات مختلف مانند سرقت، حملات سایبری و حوادث غیر مترقبه محافظت کنید. در ادامه، 10 روش اصلی برای بالا بردن امنیت خانه را برای شما شرح می‌دهیم.

بالا بردن امنیت خانه و آپارتمان

سرفصل های پست نمایش

بالا بردن امنیت خانه و آپارتمان

1- نصب قفل‌های با کیفیت

استفاده از قفل‌های با کیفیت و مطابق با استانداردهای امنیتی، می‌تواند از ورود دزدان به خانه جلوگیری کند. قفل‌های دوقلو که با دو کلید قابل باز و بسته شدن هستند امنیت خانه را بالا می‌برند. همچنین، قفل دیجیتال با قابلیت کنترل از راه دور و اتصال به سیستم های هوشمند نیز بسیار کارآمد هستند.

2- نصب دوربین‌های مداربسته

دوربین‌های مداربسته یکی از مهمترین راهکارهای افزایش امنیت خانه هستند. با نصب دوربین‌های مداربسته در نقاطی که ممکن است مورد حمله قرار گیرند مانند دروازه و درب ورودی، می‌توان از ورود دزدان به خانه جلوگیری کرد و در صورت وقوع حادثه، اطلاعات سودمندی را برای پلیس و مأموران امنیتی فراهم کرد.

3- نصب سیستم اعلام حریق

سیستم اعلام حریق می‌تواند در کاهش خطر و خسارت حاصل از حریق موثر باشد. با نصب سنسورهای حریق و اعلام حریق در نقاط مختلف خانه، در صورت وقوع حریق، این سیستم به شما و مأموران امدادی اعلام خواهد شد و می‌توانید به سرعت اقدام به پایان دادن حریق کنید.

4- ایجاد نورپردازی مناسب

استفاده از نورپردازی مناسب در نقاطی که ممکن است مورد حمله قرار گیرند، مانند دروازه و درب ورودی، می‌تواند به شما کمک کند تا در شب هنگام احساس امنیت بیشتری داشته باشید و برای دزدان کمتر جذاب باشید.

5- اطلاع رسانی به همسایگان

اطلاع‌رسانی به همسایگان در مورد وجود شخص‌های مشکوک یا وقایع مشکوک، می‌تواند به شما در جلوگیری از وقوع سرقت و خرابکردن ویژگی‌های خانه‌ی شما کمک کند. همکاری با همسایگان برای ایجاد یک محیط امن، می‌تواند موثر باشد.

6- استفاده از سیستم های امنیتی هوشمند

استفاده از سیستم‌های امنیتی هوشمند مانند سیستم های خانه هوشمند، می‌تواند به شما کمک کند تا از راه دور به خانه‌ی خود دسترسی داشته باشید و به راحتی کنترل کنید که چه کسی وارد خانه شما شده و چه اتفاقی رخ داده است.

7- نصب حفاظ

نصب حفاظ یکی از راهکارهای موثر در جلوگیری از ورود دزدان به خانه است. با نصب حفاظ در دور پرده‌های خانه و ایجاد یک پیچیدگی برای دزدان، می‌توان از ورود آن‌ها به خانه جلوگیری کرد.

8- استفاده از پنجره‌های با کیفیت

استفاده از پنجره‌های با کیفیت و مقاوم در برابر شکستن، می‌تواند از ورود دزدان به خانه جلوگیری کند. همچنین، استفاده از پنجره‌های با شیشه دوجداره و سیستم قفل‌بندی می‌تواند امنیت خانه را بالا ببرد.

9- نگهداری و نظافت منظم

نگهداری و نظافت منظم خانه‌ی شما، می‌تواند به شما کمک کند تا به وضوح ببینید که آیا هرگونه تغییری در خانه رخ داده است یا خیر. همچنین، نگهداری و نظافت منظم می‌تواند از بروز حوادثی مانند حریق جلوگیری کند.

10- استفاده از سیستم های امنیتی مدیریت شده

استفاده از سیستم‌های امنیتی مدیریت شده، مانند سیستم‌های نظارتی و اعلام حریق مدیریت شده، می‌تواند به شما کمک کند تا به راحتی تمامی اطلاعات ورودی و خروجی خانه را کنترل کنید و در صورت وقوع حادثه، به سرعت به آن واکنش نشان دهید.

افزایش امنیت منزل

عواملی که زمینه‌ساز دزدی از خانه می‌شوند

زمینه‌های مختلفی می‌توانند برای وقوع دزدی در خانه فراهم شوند. در ادامه، عواملی که می‌توانند زمینه‌ساز دزدی خانه باشند را برای شما بیان می‌کنیم:

  1. نداشتن سیستم‌های امنیتی: نداشتن سیستم‌های امنیتی مانند قفل‌های با کیفیت، سیستم‌های اعلام حریق، دوربین‌های مداربسته و سیستم‌های امنیتی هوشمند، می‌تواند زمینه‌ساز وقوع دزدی در خانه شما باشد.

  2. نداشتن نورپردازی مناسب: نداشتن نورپردازی مناسب در نقاطی که ممکن است مورد حمله قرار گیرند، مانند دروازه و درب ورودی، می‌تواند جذابیت خانه شما برای دزدان را افزایش دهد و زمینه‌ساز وقوع دزدی شود.

  3. نداشتن حفاظ: نداشتن حفاظ در دور پرده‌های خانه، می‌تواند دزدان را به راحتی وارد خانه کند و زمینه‌ساز وقوع دزدی شود.

  4. در نظر نگرفتن توصیه‌های امنیتی: عدم رعایت توصیه‌های امنیتی مانند قفل کردن درب ورودی، عدم تعویض قفل پس از تحویل کلید به شخص دیگر، عدم انتخاب کلمات عبور قوی برای سیستم‌های امنیتی هوشمند و غیره، می‌تواند زمینه‌ساز وقوع دزدی شود.

  5. حضور ناشناسان در محل: حضور افراد ناشناس در محل و توجه به خانه و ویژگی‌های آن، می‌تواند دزدان را به راحتی به خانه جلب کند و زمینه‌ساز وقوع دزدی شود.

  6. عدم نظافت و نگهداری منظم: عدم نظافت و نگهداری منظم خانه‌ی شما، می‌تواند به دزدان نشان دهد که خانه خالی از سکنه است و زمینه‌ساز وقوع دزدی شود.

  7. انتخاب نادرست محل نگهداری اشیاء گرانبها: انتخاب محل نادرست جهت نگهداری اشیاء گرانبها مانند جواهرات و پول نقد، می‌تواند زمینه‌ساز وقوع دزدی شود.

در کل، برای جلوگیری از وقوع دزدی، باید به این عوامل توجه کرده و اقدامات لازم را برای بالا بردن امنیت خانه انجام داد. سیستم‌های امنیتی قوی، نصب دوربین‌های مداربسته، استفاده از حفاظ، رعایت توصیه‌های امنیتی، نظافت و نگهداری منظم خانه و انتخاب محلی مناسب جهت نگهداری اشیاء گرانبها می‌تواند از جمله اقداماتی باشند که می‌توانند زمینه‌ساز وقوع دزدی را کاهش دهند.

عواملی که زمینه‌ساز دزدی از خانه می‌شوند

نکات مهم در هنگام انتخاب قفل امنیتی

هنگام انتخاب بهترین نوع دستگیره امنیتی، متناسب با نیازهای خانواده خود، عوامل زیر را در نظر بگیرید:

  • روش دسترسی امن: بهترین دستگیره امنیتی باید دارای روش‌های امن برای دسترسی به درب ورودی باشد تا کپی یا هک نمودن آن غیر‌ممکن گردد. بهترین روش در حال حاضر روش‌های بیومتریک مانند اثر انگشت یا تلفن همراه است.
  • درب با کیفیت: نصب قفل‌های امنیتی مستلزم وجود یک درب با کیفیت می‌باشد. بهترین و امن‌ترین قفل‌های دنیا نیز بدون داشتن درب با کیفیت و استاندارد، نمی‌توانند امنیت خانه را تامین نمایند.
  • بدنه بسیار مقاوم: میزان امنیت و نوع بدنه دستگیره امنیتی با هم رابطه مستقیم دارند. هر چقدر بدنه قفل از مقاومت بیشتری برخوردار باشد، به همان اندازه امنیت درب ورودی نیز افزایش می‌یابد. قفل‌های امنیتی باید از مقاومت کافی در برابر نیروهای مجاز، شرایط بد آب و هوایی و تغییر در شرایط محیطی برخوردار باشد.
  • سیستم‌های امنیتی پیشرفته: وجود این سیستم‌ها در دستگیره امنیتی، امنیت درب ورودی را دو چندان می‌نماید. همچنین قفل‌های امنیتی شما را از وقوع حوادث مختلف امنیتی مطلع می‌سازد و با پیاده‌سازی مکانیزم‌های امنیتی، از خانه و خانواده‌تان محافظت می‌نماید.

راحتی و آسایش با قفل هوشمند

تمامی ایده استفاده از قفل دیجیتال و یا هر وسیله الکترونیکی دیگری، اضافه نمودن راحتی و آسایش به زندگی روزمره افراد می‌باشد. برای این نوع قفل‌ها این راحتی با کنترل از راه دور قفل توسط صدا و تلفن همراه، باز نمودن درب بدون کلید و … میسر می‌شود.

به‌عنوان مثال با فناوری‌هایی مانند Apple HomeKit, Google Assistant و یا آمازون-الکسا می‌توان به راحتی توسط پیام‌های صوتی سیستم‌های هوشمند موجود در خانه مانند قفل هوشمند را کنترل و مدیریت نمود.

همچنین با استفاده از تلفن همراه می‌توان از هر نقطه از جهان قفل هوشمند خود را مدیریت نمایید. به‌عنوان مثال درب را برای فرزند دلبندتان که پشت درب مانده است، باز نمایید. یا در صورتی که فراموش کرده‌اید درب را ببندید، پس از اطلاع یافتن توسط پیام هشدار ارسال شده از طرف قفل، می‌توانید از راه دور درب را قفل کنید.

امنیت بسیار بالای قفل هوشمند

شاید منحصر به فردترین ویژگی قفل هوشمند، که آن‌را به محصولی خاص برای کاربران تبدیل نموده است، امنیت بسیار بالای آن باشد. ساده‌ترین نمونه آن حذف کلید و ریسک بالای استفاده از کلیدهای مکانیکی می‌باشد. کلیدهای مکانیکی به راحتی قابل کپی شدن بوده و امکان گم شدن و جا گذاشتن آن روی قفل وجود دارد.

این مشکل برای همیشه در این نوع قفل‌‎های امنیتی از بین رفته است. مجهز بودن به آلارم هشدار هنگام بروز حوادث امنیتی از دیگر ویژگی‌های امنیتی این نوع قفل‌ها است. همچنین در صورت بروز این حوادث، پیام هشدار به تلفن همراه شما و یا اماکن امدادی و امنیتی ارسال می‌گردد.

شاید قفل هوشمند به تنهایی برای حفظ امنیت درب ورودی ساختمان مناسب نباشد اما بهترین راه حل برای افزایش امنیت و حفاظت از اعضای خانواده خود می‌باشد. با استفاده از دیگر وسایل امنیتی مانند دوربین‌های مدار بسته، آلارم هشدار و حتی ارتقای کیفیت درب و چارچوب آن، می‌توان بهترین استفاده را از این نوع قفل‌ها نمود.

توجه داشته باشید حفظ نکات امنیتی مانند به اشتراک نگذاشتن رمز عبور، فعال نمودن حداکثری سیستم‌های امنیتی و … توسط خودتان نیز در افزایش ضریب امنیتی، بسیار تاثیرگذار است.

رعایت نکات امنیتی خانه به هنگام سفر

1. قفل کردن درب‌ها و پنجره‌ها

اطمینان حاصل کنید که همه درب‌ها و پنجره‌های خانه شما قفل شده‌اند و هیچ پنجره‌ای باز نمانده است. بهتر است از قفل‌های با کیفیت و مطمئن استفاده کنید. همچنین، در صورتی که درب‌های خانه شما نیاز به تعمیر دارند، قبل از سفر خود آن‌ها را تعمیر کنید.

2. استفاده از سیستم امنیتی

استفاده از سیستم امنیتی برای افزایش امنیت خانه مانند دوربین مداربسته و سیستم اعلام حریق می‌تواند به شما کمک کند تا خانه‌تان را در غیاب خود نظارت کنید. در حالتی که از سیستم امنیتی استفاده نمی‌کنید، از دوستان و همسایگان خود بخواهید تا در صورت بروز هرگونه مشکل به شما اطلاع دهند.

3. خاموش کردن تمام دستگاه‌های الکترونیکی

از جمله روشنی‌ها، تلویزیون‌ها و دستگاه‌های صوتی، اطمینان حاصل کنید که همه آن‌ها خاموش شده‌اند تا از خطر حریق جلوگیری کنید. همچنین، در صورتی که از یخچال و فریزر استفاده می‌کنید، آن‌ها را برای جلوگیری از خراب شدن مواد غذایی خاموش نکنید.

4. خواستن از همسایگان

قبل از مسافرت خود با همسایگان خود صحبت کنید و از آن‌ها بخواهید که نظارتی بر خانه‌تان داشته باشند و در صورت بروز هرگونه مشکل به شما اطلاع دهند. همچنین، آدرس و شماره تماس خود را به همسایگان بدهید تا در صورت بروز هرگونه مشکل، شما را بتوانند به راحتی پیدا کنند.

5. عدم انتشار اطلاعات

اطلاعات در مورد غیاب خود را به شخصی ندهید که قصد دزدیدن خانه‌تان را دارد. در واقع، اطلاعاتی که به دیگران در مورد غیاب خود می‌دهید، می‌تواند برای دزدان دریافت شود و در نتیجه باعث نقض امنیت خانه‌تان شود. همچنین، در صورتی که خانه‌ی شما از طریق شبکه‌های اجتماعی مورد اطلاع عمومی قرار گیرد، این اطلاعات می‌تواند به دزدان هشدار دهد که خانه‌ی شما در غیاب شما خالی است.

10 نکته مهم برای امنیت خانه در سفر

6. تنظیم تایمر روشنایی

استفاده از تایمر روشنایی، می‌تواند به شما کمک کند تا به شکل خودکار، در ساعت‌های مشخصی از روز، روشنایی در خانه‌ی خود داشته باشید. این کار می‌تواند به شما کمک کند تا در انتظاری که خانه‌ی شما خالی است، دزدان به شکل مستقیم به خانه‌ی شما حمله نکنند.

7. حفاظت از مقداری پول و مدارک مهم

اگر شما مقداری پول یا مدارک مهم در خانه‌ی خود دارید، بهتر است این اشیاء را در جایی ایمن و مخفی نگه دارید. در صورتی که این اشیاء در دید دزدان قرار داشته باشند، ممکن است باعث ایجاد ترس در شما شود و در نتیجه باعث شود تصمیم بگیرید که برای سفر خود لغو بکنید.

8. استفاده از خدمات نظارت بر خانه

استفاده از خدمات نظارت بر خانه، می‌تواند به شما کمک کند تا در غیاب خود، خانه‌ی خود را نظارت کنید. این خدمات، آن‌ها را به شما اطلاع می‌دهند که در خانه‌تان چه اتفاقی رخ می‌دهد و در صورت بروز هرگونه مشکل، به شما اطلاع می‌دهند.

9. بررسی سیستم‌هایی که خودکار خاموش می‌شوند

اگر سیستم حرارتی خانه‌ی شما، خودکار خاموش می‌شود، اطمینان حاصل کنید که این سیستم در صورت لزوم، خاموش نمی‌شود. همچنین، بررسی کنید که آیا سیستم‌های دیگری مثل سیستم‌های امنیتی، از جمله دوربین‌های مداربسته و سیستم اعلام حریق، در صورت لزوم خاموش می‌شوند یا خیر.

10. بررسی امنیت درب ورودی با قفل دیجیتال

یکی از مهمترین نقاطی که باید برای امنیت خانه‌ی خود در نظر گرفت، قفل درب است. امروزه با وجود قفل های امنیتی جدید یعنی قفل دیجیتال حفظ امنیت از جان و مال بهبود پیدا کرده و تقریبا ورود سارقان به منزل نا ممکن شده است. با خرید قفل دیجیتال ورود توسط دسترسی های منحصر به فرد یعنی اثر انگشت و تشخیص چهره امکان پذیر خواهد بود.

رعایت نکات امنیتی خانه به هنگام سفر

تامین امنیت خانه در سفر صرفا امنیت در برابر سرقت نیست

در تامین امنیت خانه در سفر، باید به حفاظت از خانه در برابر نشت آب و گاز و بلایای طبیعی نیز توجه کرد. برای حفاظت در برابر نشت آب و گاز، باید از لوله‌ها و سیستم‌های آب و گاز خانه اطمینان حاصل شود که درست کار می‌کنند و هیچ گونه نشتی وجود ندارد. همچنین، در صورت عدم استفاده از گاز و آب در غیابتان، می‌توانید این خطوط را به صورت کامل ببندید تا خطر نشتی به حداقل برسد.

همچنین، برای حفاظت در برابر بلایای طبیعی مانند زمین لرزه، سیلاب، آتش سوزی و غیره، می‌توانید از روش‌های مختلفی استفاده کنید. برای مثال، می‌توانید از روش‌های ساختمانی مانند استفاده از سازه‌های مقاوم در برابر زلزله و آتش سوزی استفاده کنید. همچنین، می‌توانید از سیستم‌های هشداردهنده مانند سیستم‌های اعلام حریق و آب بندی استفاده کنید تا در صورت وقوع بلایای طبیعی، به سرعت متوجه آن شوید و اقدامات لازم را انجام دهید.

تامین امنیت خانه در سفر

آیا باید همیشه از خدمات نگهبانی خانه استفاده کنیم؟

نه، استفاده از خدمات نگهبانی خانه الزامی نیست و به عهده خود شماست که تصمیم بگیرید از این خدمات استفاده کنید یا خیر. اگر به سفری می‌روید که مدت زمانش طولانی است و خانه‌تان به مدت زیادی خالی خواهد بود، ممکن است استفاده از خدمات نگهبانی خانه مفید واقع شود. خدمات نگهبانی خانه می‌تواند شامل مواردی مانند نظارت بر خانه، جمع‌آوری پست و روزنامه، آبیاری گیاهان، تعمیرات کوچک و غیره باشد.

اما اگر خودتان مطمئن هستید که قادرید از خانه‌تان به خوبی مراقبت کنید و نگرانی خاصی ندارید، می‌توانید بدون استفاده از خدمات نگهبانی خانه، به سفر خود بروید. اما حتما قبل از سفر، نکاتی که در بالا ذکر شد (سیستم های امنیتی منزل) را رعایت کنید تا از امنیت خانه‌تان مطمئن شوید.

نتیجه گیری

همان‌طور که ذکر شد، برای افزایش امنیت ساختمان می‌توان از روش‌های مختلفی استفاده کرد، اما استفاده از قفل دیجیتال و دستگیره آن می‌تواند یکی از بهترین راه‌ها باشد. این روش با داشتن ضریب ایمنی بسیار بالا، امکان کنترل دسترسی به ساختمان را به صورت دقیق و از راه دور فراهم می‌کند. برخلاف قفل‌های سنتی که ممکن است با شکسته شدن یا جعل کردن کلید، دسترسی به ساختمان را برای دزدان فراهم کند، قفل دیجیتال با استفاده از کد عددی یا رمزعبوری که فقط به شخصی که مجوز دسترسی دارد، ارائه می‌شود، امنیت ساختمان را به خوبی تضمین می‌کند.

امتیازدهی